תיקון של טעות נפוצה לגבי ספר הכוזרי ורבי נחמן מברסלב.

רבנו לא אסר לקרוא בספר הכוזרי ואף יותר מזה בשיחות הר"ן הוא מביא את ההסבר של הכוזרי לאמונה.
מה שכן הוא אסר זה לקרוא בספרים כמו מורה נבוכים של הרמב"ם מאחר וזה יכול מאד לבלבל אדם שהלב שלו לא נקי מספיק מהפעלות אוטומטיות לא מציאותיות שזה בעצם רובנו.
הפעלה אוטומטית היא למשל – מישהו צועק עליך ברחוב מקלל ויורק עליך – האם זה מזיז לך? האם אתה מרגיש השפלה? חוסר ערך? חוסר אהבה? כעס? פחד?

אם כן את\ה מרגיש משהו שהוא לא מציאותי שהרי אתה לא באמת חסר ערך או מושפל אם מישהו החליט לצעוק לקלל ולירוק. הערך שלך הוא אלוקי, מוחלט, אתה בן של ה'.
זו נקראת הפעלה אוטומטית לא מציאותית ולהגיע למצב שאנו יכולים להסתכל על משהו כזה שקורה לנו מהצד זו דרך ארוכה ויפה שתביא אותנו לאושר מדהים בכל תחומי החיים אבל עד אז ההפעלות הללו משפיעות לנו על שיקול הדעת ולכן רבי נחמן אמר שלא לקרוא בספרים של מחקרים פילוסופיים שמנסים להביא כל מיני הוכחות לוגיות לאמיתות התורה ומציאות ה'.

ספר הכוזרי אף בנוי בשיטה המבוססת על אמונה העוברת מדור לדור ודוחה את שיטת הפילוסופים המחקרים.
מורה נבוכים מביא ראיה מהפסוק "וידעת היום והשבות אל לבבך" שיש לחקור חקירות שכליות כדי לדעת את ה'.
הכוזרי שולל את ההסבר הזה ואומר שהפירוש האמיתי הוא לדעת את ה' יתברך ע"י אמונה שלמה.
רבנו בשיחות הר"ן מצטט את ההסבר הזה של הכוזרי.
וכאן מובא הצדיק מיבניאל שאומר שהכוזרי הוא בכלל לא ספר חקירות: http://www.breslevcity.co.il/%D7%A9%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%A…

מה הכוונה אמונה שלמה?
כיצד מגיעים לשם?
למה כל האושר של האדם בעולם טמון שם ואיך כל מה שסובב אותנו בעצם קשור בקשר אמיץ ועמוק להחלטה שלנו לתת אמון בטוב של ה' נלמד בפוסטים הבאים בעזרת ה'.